Zgodnja obravnava

Celostna zgodnja obravnava otrok s posebnimi potrebami in otrok z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju se ureja z Zakonom o celostni zgodnji obravnavi predšolskih otrok s posebnimi potrebami (ZOPOPP). Zgodnja obravnava vključuje obravnave otroka in njegove družine (zagotavljanje in spodbujanje razvoja), krepitev zmogljivosti družine ter spodbujanje socialne vključenosti družine in otroka.

Otroci s posebnimi potrebami v predšolskem obdobju so otroci z razvojnimi zaostanki, primanjkljaji, ovirami oziroma motnjami na telesnem, spoznavnem, zaznavnem, socialno-čustvenem, sporazumevalnem področju ter dolgotrajnimi boleznimi.

Otroci z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju so otroci, pri katerih obstajajo rizični dejavniki za razvojne primanjkljaje, zaostanke oziroma motnje.

Otroci s posebnimi potrebami in otroci z rizičnimi dejavniki v predšolskem obdobju so lahko prepoznani v okviru družine, v zdravstvenem sistemu v okviru izvajanja preventivnega zdravstvenega varstva na primarni ravni oziroma pregledov znotraj tega okvira in drugih obravnav v vrtcu, v vzgojno-izobraževalnem zavodu, socialnovarstvenem zavodu ali v okviru storitev centrov za socialno delo.

V predšolskem obdobju so lahko v okviru vzgojno-izobraževalnih zavodov vključeni v program za predšolske otroke s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo ali v prilagojeni program za predšolske otroke. V predšolskem programu s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo se lahko prilagodi organizacija in način izvajanja programa, zagotovi se dodatna strokovna pomoč. V prilagojenem programu za predšolske otroke se lahko prilagaja vsebina, organizacija in način izvajanja. Otrokom se prilagodi tudi prostor in pripomočke. Po potrebi lahko pridobijo fizično pomoč v vrtcu, pomoč strokovnega delavca za znakovni jezik ali strokovnjaka za prilagojeno sporazumevanje in delo z gluhoslepimi, na predlog multidisciplinarnega tima se lahko zniža tudi število otrok v oddelku.

Multidisciplinarni tim za otroke in njihove družine pripravi individualni načrt pomoči družini ali zapisnik multidisciplinarnega tima. V vrtcu na podlagi zapisnika multidisciplinarnega tima za posameznega otroka pripravimo individualizirani program.

Dodatna strokovna pomoč se v programu s prilagojenim izvajanjem in dodatno strokovno pomočjo izvaja v oddelku ali izven oddelka, glede na potrebe posameznega otroka delo poteka v različnih oblikah (individualno, v paru, manjši skupini). Namenjena je premagovanju ovir, motenj in primanjkljajev, urjenju pridobljenih veščin in razvijanju močnih področij. V vrtcu Škofja Loka so za delo z otroki s posebnimi potrebami in otroki z rizičnimi dejavniki zaposlene vzgojiteljice za zgodnjo obravnavo, v delo se vključujejo tudi nekateri zunanji mobilni izvajalci iz Zavoda za gluhe in naglušne Ljubljana in Centra IRIS – center za izobraževanje, rehabilitacijo, inkluzijo in svetovanje za slepe in slabovidne.


Postopek celostne zgodnje obravnave

Postopek zgodnje obravnave za otroka se začne z obiskom staršev pri izbranemu pediatru.