Vključujoč fizični prostor in podporna vloga odraslega v njem
»Moč vzgoje je v spodbujanju moči, ki so v otroku.« (Pestalozzi)
Spodbuden in vključujoč fizični prostor je prostor, ki otroka motivira k aktivnostim in ga podpira v njegovem razvoju in napredku. Je organizirano okolje, ki se prilagaja raznolikosti otrok in spodbuja njihovo raziskovanje, učenje, ustvarjanje ter krepitev socialnih veščin.
V letošnjem šolskem letu bomo pedagoški delavci/-ke posebno skrb namenili oblikovanju spodbudnega fizičnega prostora. Z načrtnim opazovanjem, oblikovanjem, vrednotenjem in spreminjanjem fizičnega prostora bomo spodbujali dobro počutje otrok in njihovo motivacijo za učenje. Z raznolikimi materiali bomo diferencirali, individualizirali in personalizirali učni proces in s tem otrokom omogočili optimalni napredek.
V oddelkih prvega starostnega obdobja bomo sistematično opazovali počutje in odzive otrok v igralnici ter v skladu z opažanji oblikovali fizični prostor, ki bo nagovarjal otrokov celostni razvoj.
Otroke drugega starostnega obdobja bomo preko različnih aktivnosti (pogovor, risba, igra s konstrukcijskim materialom ipd.) povabili k razmišljanju in sooblikovanju igralnice ter drugih prostorov v vrtcu. Ponudili jim bomo možnost ustvarjanja ter umeščanja stalnih in tematskih kotičkov v prostor, izbiranja dostopnega igralnega materiala in vrednotenja uvedenih sprememb.
Računalništvo brez računalnika
“Nimam posebnih talentov. Jaz sem samo strastno radoveden.” (Albert Einstein)
Živimo v digitalni dobi, ki posega v vse pore našega življenja. Tehnologija je del vsakdana, tako predšolskih otrok kot odraslih, zato je smiselno njeno vključevanje v izvedbeni kurikulum vrtca. Prve stike z novimi tehnologijami predšolski otroci vzpostavljajo v družini ter v vrtcu in pri tem so izkušnje odraslih ključnega pomena.
Otroci v predšolskem obdobju so izpostavljeni različnim aparatom, gradbenim orodjem, transportnim vozilom doma in v vrtcu, zato začnejo tehnologijo izkustveno spoznavati tako, da razmišljajo, kako te stvari uporabljati. Ob podpori odraslih lahko spoznavajo tehnologije, ki jih uporabljajo vsakodnevno, se seznanjajo z mehanizmi delovanja in njihovim razvojem skozi čas.
Poleg seznanjanja s tehniko je pri otrocih pomembno razvijati tudi računalniško mišljenje, ki predstavlja eno izmed ključnih spretnosti sodobnega vsakdana. Vključuje procese abstrakcije, reševanja problemov, algoritmičnega mišljenja, prepoznavanja vzorcev, matematičnega presojanja itd. ter predstavlja pomembno orodje ustvarjalnega in kritičnega mišljenja, odločanja in reševanja problemov. V predšolskem obdobju je mogoče računalniško mišljenje uriti brez vključevanja računalnika.
V oddelkih prvega starostnega obdobja bomo otrokom ponudili dejavnosti prirejanja, razvrščanja, seriacije, orientacije in nadaljevanje zaporedij. Starejšim otrokom bomo približali še načeli postopnosti in zaporednosti, ki sta del algoritmičnega mišljenja (natančen opis nekega postopka, priprava najljubše jedi, načrtovanje poti, sestavljanje kock po načrtu, učenje rutinskih dejavnosti z razdelitvijo na posamezne korake in učenje ubeseditve postopka, družabne igre s pravili …).
Jaz, ti, mi – odgovorno ravnajmo vsi
»Navada je velika usmerjevalka življenja. Zato bi se morali na vse načine prizadevati vcepljati dobre navade.« (F. Bacon)
Predšolsko obdobje je čas, ko otroci pridobivajo stališča in vzorce vedenja, ki jih spremljajo vse življenje. Pomembna oblika učenja je učenje z zgledom.
Kakovosten model učenja otrokom predstavljamo skrbni in odgovorni odrasli, ki razumemo potrebe ter značilnosti otrokovega razvoja in prevzemamo odgovornost za svoje ravnanje. Z lastnimi odzivi na spremembe smo odrasli zgled otrokom tudi pri razvijanju prilagoditvenih spretnosti in vseživljenjske odpornosti.
Učenje v vrtcu poteka tako v usmerjenih kot v spontanih, vsakodnevnih dejavnostih. Pedagoški delavci se zavedamo, da nas otroci ves čas opazujejo v najrazličnejših okoliščinah in posnemajo naša ravnanja, preko katerih spoznavajo polje odgovornega delovanja in vedenja. V raznolikih vzgojnih situacijah se učijo soočanja s posledicami svojih ravnanj in odločitev. S pomočjo teh dragocenih izkušenj začnejo ob podpori odraslega postopoma graditi zavest o odgovornosti do samega sebe, do drugih in do okolja v katerem živijo.
Zaposleni sem bomo potrudili, da bomo s svojimi izbirami, odločitvami in odzivi primeren vzor za otroke. V vrtcu želimo krepiti odgovorno ravnanje otrok in zaposlenih.